25. - 27. oktober 2024 - NOVA Spektrum, Lillestrøm

McLaren F1 – Verdens råeste bil?

For første gang på Oslo Motor Show, og så vidt vi vet for første gang i Norge, kan du i år få oppleve det som av mange blir kalt verdens råeste superbil, og den ble laget for over 30 år siden! Den dag i dag finnes det mange biler som kanskje slår dette vidunderet på noen områder, men ingen slår den på alt. Dette er McLaren F1.

627 hestekrefter, 7 500 RPM BMW V-12, 6-trinns manuell girkasse, sentrert førerposisjon, null ABS, null antispinn, null servostyring, tre (!) seter, et monster av en bil. Her fikk du alt og ingenting. Alt av krefter, ingen hjelp. Topphastigheten var 371 kilometer i timen og den veide kun rett over 1 000 kilo.

Selv i dag betegnes dette som en av verdens råeste biler, og på sin tid, var den helt overlegen alt annet man kunne kjøpe. Totalt ble det produsert 106 eksemplarer av dette monsteret.

Ingenting var en tilfeldighet

McLaren F1 er et resultat av at Gordon Murray og Paul Rosche fra BMW Motorsport fikk fritt spillerom. Murray fikk alt han trengte og ønsket til denne bilen, og fikk gjøre akkurat det han ønsket. Selve ideen til «Den ultimate sportsbilen» fikk Murray på vei hjem fra et F1-løp i Italia i 1988. På flyplassen skisserte han opp en bil med tre seter og viste det til daværende McLaren sjef Ron Dennis. Kort tid etter startet Murray med arbeidet som skulle lede til denne berømte bilen.



På den tiden hadde McLaren et tett samarbeid med Honda som leverte motorer til deres F1-biler. Murray hadde noen spesifikke ønsker på hva slags motor han ønsket å sette inn i McLaren F1, men dette var ikke en motor Honda hadde, eller ønsket å lage. Valget endte da på en BMW-motor i stedet. Paul Rosche ledet motoravdelingen til BMW Motorsport og fikk sammen med en liten gjeng ingeniører, designet og bygget BMW S70/2, en motor som var 14 % kraftigere enn Murray ønsket seg i begynnelsen. Resultatet ble en 6,1 liter, V12-motor med 627 hestekrefter.

Verdens råeste bil?

Hvis du søker etter verdens råeste superbil gjennom tidene kommer McLaren F1 ofte øverst på listen, eller i hvert fall veldig høyt opp. I 1998 satte de verdensrekord som verdens raskeste produksjonsbil med en hastighet på omtrent 386 kilometer i timen. Dette var en rekord de holdt helt til 2005 da Koenigsegg tok over rekorden.

Whichcar.com.au – 100 best supercars of all time – Number 1: McLaren F1
How do you beat the car that invented the game? By rewriting the rulebook. The F1 took the Miura’s oft-copied template and elevated it to a level that created a paradigm shift for supercars. Gordon Murray’s singular vision for the ultimate driving machine didn’t so much beat the establishment as ignore it completely. This was a road car capable of 386km/h with room for three people and luggage. The only thing the F1 couldn’t beat was a financial meltdown. Just 64 road cars were sold and 106 made in total, but this rarity only adds to its allure and value today.

Robbreport.com – Greatest supercars of the 21st century
Ok, so the first one on this list is technically from the last century, the 1990s to be exact, but it’s here as a benchmark and baseline for the models that follow. A top speed of 231 mph. Back in 1992, no other production car had ever gone that fast. It was mind-blowing. But that’s what the McLaren F1 did; blow minds. With its feather-weight carbon-fiber chassis, single-minded focus on shaving weight and a bespoke six-liter, 627 hp BMW V-12 for power, it could sear to 60 mph in just 3.2 seconds.

Costing nearly $1 million at launch, it was also mind-blowingly expensive. Today, however, in the rare chance that one of the 106 examples comes to market, expect to pay around $20 million. The ultimate supercar? Some would say there’s no question.

Autoweek.com – 25 greatest supercars
The Gordon Murray-designed McLaren F1 is considered by many, if not most, to be the greatest supercar ever built. The ranking remains even more than 20 years after the first one was built. But the LM specification is greater still, even among F1s. It makes 680 hp, up from 618 horsepower in the other F1s, and hits “only” 225 mph because its aerodynamic bodywork is aimed at greater downforce.

Murray sin historie

Den kjente bildesigneren Gordon Murray fikk fritt spillerom for å skape den ultimate sportsbilen verden hadde sett, og det hele startet i 1988. Murray jobbet for den britiske sportsbilprodusenten, og Formel 1-laget, Brabham, fra 1969 til 1986. Der var han sjefsdesigner og designet flere biler som vant sammenlagt seiren i Formel 1, blant annet i 1981 og i 1983. Murray ble fort kjent som en designer med innovativ fremgangsmåte både til design av biler, men også til løpsstrategi i Formel 1.

I 1986 gikk han til McLaren som teknisk direktør og startet arbeidet med bilen MP4/4 som skulle konkurrere i 1988-sesongen av Formel 1. Denne bilen vant 15 av 16 løp og ga den legendariske F1-sjåføren Ayrton Senna sitt første verdensmesterskap. I årene fra 1988-91 vant McLaren 4 verdensmesterskap på rad, tre til Senna og ett til en annen berømt sjåfør, Alain Prost.

I 2007 grunnla han sitt eget firma, Gordon Murray Design. Her har han jobbet med å designe flere biler som blant annet GMA T.33 og T.50.

Denne bilen kan dere ikke gå glipp av!