TAKK FOR I ÅR OG VELKOMMEN TILBAKE DEN 24. - 26. OKTOBER 2025!

AMG One – Det nærmeste man kommer F1

Den sjeldne Mercedes-AMG One, eid av Arne Fredly, kommer til Oslo Motor Show! Med en motor hentet direkte fra Formel 1 og med totalt over 1 000 hestekrefter, er AMG One ikke bare en bil, men et teknologisk mesterverk på fire hjul. Dette er en unik sjanse for bilentusiaster til å oppleve en hyperbil som tar F1-opplevelsen rett ut på veiene. Bilen kan sees på standen til BilAutofil/BilNorge i Hall C.

En Formel 1-bil på offentlige veier

Mercedes-AMG One representerer et historisk øyeblikk i bilindustrien – en Formel 1-bil tilpasset bruk på vei. Denne hyperbilen er et resultat av år med ingeniørkunst fra Mercedes-AMG, hvor de har tatt teknologien fra sitt mest suksessrike F1-team og overført den til et kjøretøy som er lovlig på offentlige veier. Med en 1,6-liters V6 hybridmotor basert på Lewis Hamiltons Formel 1-bil, setter AMG One en ny standard for ytelse og teknologisk innovasjon.

Noe av det som gjør AMG One unik er evnen til å kombinere ekstrem kraft med bærekraftig hybridteknologi. Med over 1 000 hestekrefter og avanserte aerodynamiske løsninger, leverer den en kjøreopplevelse som tidligere kun var forbeholdt racerbanen. Samtidig kan bilen kjøres elektrisk på kortere strekninger.

Med AMG One har Mercedes-AMG brutt grenser for hva som er mulig i en gatebil, og for bilentusiaster blir det et enestående øyeblikk å kunne se denne bilen på nært hold når den vises frem her på Oslo Motor Show. AMG One-rekorden på Nordsløyfa som raskeste gatelovlige produksjonsbil fra oktober 2022 ble forleden forbedret etter at offisiell tid klokket DTM-føreren Maro Engel i mål på 6:29.09, en forbedring på hele fem sekunder. For tiden ser det ut til at AMG One kun har seg selv som rival.

Veien til AMG One

Veien til Mercedes-AMG One begynte med et ambisiøst mål: å bringe Formel 1-teknologi til en gateregistrert bil. Dette prosjektet ble kjent i 2017 da Lewis Hamilton og daværende Mercedes-Benz-sjef Dieter Zetsche annonserte på bilmessen i Frankfurt at de skulle bygge en gatelovlig sportsbil som var så lik en F1-bil som mulig. AMG One skulle bli en bil uten sidestykke, og for å oppnå dette, ble F1s hybridteknologi en sentral del av planen.

Det skulle bygges 275 eksemplarer av bilen, og alle var allerede solgt. En av kjøperne var Arne Fredly, som måtte vente lenge før han fikk parkere sin egen AMG One hjemme hos seg selv.

Det som gjør AMG One spesiell er den direkte overføringen av Formel 1-motoren – en 1,6-liters V6 hybridmotor – den samme typen som har ført Mercedes til en rekke verdensmesterskapstitler. Motoren ble utviklet av samme ingeniører som jobbet på Lewis Hamiltons mesterskapsbiler, og dette gjør AMG One til et unikt produkt i bilindustrien. Å bruke en så avansert motor i en gatebil var imidlertid ingen enkel oppgave, og det krevde flere år med forskning og testing for å tilpasse motoren til å kunne fungere under vanlige kjøreforhold.

Mercedes-AMG One er en milepæl i utviklingen av hybrid-hyperbiler. Prosjektet markerer også en ny æra innen bilindustrien, hvor ytelse og bærekraftig teknologi går hånd i hånd. Bilen er en av de første som klarer å kombinere Formel 1-historie med moderne innovasjon for å levere en kjøreopplevelse som tidligere var forbeholdt F1-sjåfører.

Teknologien bak AMG One

Mercedes-AMG One er et teknologisk mesterverk som bringer Formel 1-teknologi direkte ut på veien. I hjertet av AMG One finner vi den den samme typen motor som har ledet Mercedes til dominans i Formel 1-sirkuset. Motoren er hentet rett fra deres mesterskapsvinnende F1-bil, noe som gjør AMG One til en av de få bilene i verden med en ekte racingmotor tilpasset for offentlig vei.

For å kunne tilpasse en Formel 1-motor til gatebruk har ingeniørene måttet takle flere utfordringer, inkludert holdbarhet, drivstoffeffektivitet og støyreduksjon. Motoren leverer opp til 11 000 omdreininger per minutt, noe som er ekstremt for en gatebil. For å sikre holdbarheten på motoren er dette likevel lavere enn i Formel 1-biler. AMG One bruker også avanserte aerodynamiske systemer, inkludert aktive flater for å optimere luftstrømmen og sikre maksimal nedkraft. Dette gjør bilen svært stabil selv ved høye hastigheter.

Rå kraft og presisjon

Med over 1 000 hestekrefter, en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på under 2,9 sekunder, 0 til 200 km/t på 7 sekunder, 0 til 300 km/t på 15,6 sekunder og en topphastighet på over 350 km/t er AMG One et beist på veien som leverer ytelse på et nivå få andre superbiler kan matche.

V6-motoren leverer 574 hestekrefter ved 9 000 o/min, og sammen med de fire elektriske motorene økes total effekt til over 1 000 hestekrefter. Dreiemomentet er også betydelig, med motorens evne til å gi eksplosiv akselerasjon selv fra lave hastigheter.

Men det som virkelig skiller AMG One fra konkurrentene er hybridteknologien og dens elektriske kapasitet. Bilen kan kjøres i full elektrisk modus over kortere distanser, med en rekkevidde på cirka 18 km. Dermed møter bilen moderne krav om lavere utslipp og bærekraft. Sammenlignet med tradisjonelle superbiler, som ofte har store forbrenningsmotorer og er tunge på utslipp, viser AMG One at rå ytelse og miljøbevissthet kan kombineres.

Sammenlignet med superbiler som Ferrari SF90 Stradale og McLaren P1, overgår AMG One dem med sin unike blanding av raceteknologi og bærekraft. Dette gjør den til en game-changer i hyperbil-verdenen. En bil som ikke bare er rask, men også fremtidsrettet.

Kun for de få utvalgte

Mercedes-AMG One er en bil som ikke bare er teknologisk banebrytende, men også ekstremt eksklusiv. Med en svært begrenset produksjon på kun 275 eksemplarer globalt, har den allerede sikret sin plass som et ettertraktet samlerobjekt. Denne begrensede produksjonen gjør AMG One til et av de mest sjeldne kjøretøyene fra Mercedes-AMG, og kun et utvalgt fåtall vil noen gang få sjansen til å eie et eksemplar. En av disse er da Arne Fredly.

Hans AMG One er oppgradert med blant annet fargeelementer fra 2023 F1-sesongen, lakkerte stjerner rundt hjulbuene bak, og lakkert – ikke pålimt – Mercedes-stjerne på panseret.

Bilen har en prislapp som matcher dens sjeldenhet og prestisje. Ved lansering kostet AMG One over 2,7 millioner euro, noe som plasserer den blant de dyreste hyperbilene noensinne laget. Men for de heldige kjøperne handler AMG One om mer enn bare pris – det er en bil som bærer på arven fra Formel 1. Banebrytende teknologi kombinert med enestående ytelse. Dette gjør bilen til et must-have for samlere som verdsetter både historien og innovasjonen bak prosjektet.

Alle de 275 bilene ble solgt før produksjonen i det hele tatt begynte, og med en så eksklusiv produksjon blir verdien av bilen bare høyere over tid. AMG One er ikke bare en bil, den er en investering – og for de som ønsker et kjøretøy som kombinerer hastighet, teknologisk innovasjon og racinghistorie er denne hyperbilen blant de mest verdifulle man kan eie.

Når AMG One vises frem på Oslo Motor Show får publikum en eksklusiv mulighet til å oppleve bilen på nært hold. Den står på Oslo Motor Show i tre dager før den forsvinner tilbake til garasjen til Arne Fredly, så her er det om å gjøre å være om seg! AMG One er laget for de få, men fascinerer mange. Arne Fredly har i mange år bidratt med å stille ut flere av sine superbiler her på Oslo Motor Show, og uten ham hadde ikke showet vært der vi er i dag. Vi ønsker også å takke far og sønn Ingar og Per Gustav Solli Bråten for all den hjelpen de har gitt til Oslo Motor Show i mange år. De to har helt siden starten av samarbeidet med Fredly vært sentrale for at dette har vært mulig å gjennomføre. De lærer seg alt om bilene, Per Gustav er den som kjører bilene inn i hallene, og det er disse to som gjør at vi klarer å starte opp bilene underveis i helgen.

Tekst: Mike Hillingseter – Foto: Øivind Skar – BilAutofil/BilNorge