25. - 27. oktober 2024 - NOVA Spektrum, Lillestrøm

Aston Martin Valkyrie og Valkyrie AMR Pro til Oslo Motor Show!

1 160 hestekrefter, 11 100 omdreininger i minuttet og en toppfart på 400 km/t er bare motoren i en av bilene som Arne Fredly tar med seg til Oslo Motor Show.

Det er mange som har ventet lenge på å få se og oppleve superbilen Aston Martin Valkyrie etter at den i 2017 ble vist på Geneva International Motor Show. En av disse er Arne Fredly som kastet seg over muligheten til å eie et eksemplar av denne sinnsyke bilen. Og ikke nok med det, Fredly tar også med seg banebilversjonen Valkyrie AMR Pro til Oslo Motor Show. Disse to sinnsyke bilene står side om side på Oslo Motor Show, og dette er biler man er helt nødt til å oppleve!

Arne Fredly er en engasjert bilentusiast som i flere år har stilt ut superbiler på Oslo Motor Show. I fjor stilte han ut sin splitter nye Ferrari Monza SP2 med hele 810 hestekrefter.

1 160 ville hestekrefter

Aston Martin Valkyrie kommer med en 6,5 liters V-12 motor som jobber sammen med en elektrisk motor for å generere 1 160 ville hestekrefter. Alene generer V-12-motoren 1 000 hestekrefter, mens det elektriske systemet som er designet av Rimac og Integral Powertrain bidrar med ytterligere 160 hestekrefter.

Kommer også med Valkyrie AMR Pro

Planen til Fredly var egentlig å vise frem Valkyrie på Oslo Motor Show i fjor, men grunnet leveranseproblemer gikk ikke det. For å kompensere kommer han i år ikke bare med Valkyrie, men også med Valkyrie AMR Pro.

Valkyrie AMR Pro er en ren banebil som er mye mer aggressiv og kun bygges i 40 eksemplarer. AMR Pro bygges av Red Bull i England og her er bilen helt strippet ned for å øke ytelsen ytterligere. Her er det fjernet alt som er mulig å fjerne som blant annet klimaanlegget. Denne bilen skal være den ultimate superbilen og har blant annet fått lengre hjulbase og med et unikt aerodynamisk design.

Med en topphastighet på rundt 400 km/t merker man det godt når man gir gass. Bilen generer inntil 3,3 g sideveis og 3,5 g ved bremsing. Dette er en vill bil som ytterst få i verden får lov til å eie. Denne skal stå utstilt side om side med “lillebror”-Valkyrie, så dette må dere bare få med dere.

Samarbeid mellom Aston Martin og Red Bull Racing

Disse superbilene er laget som et samarbeid mellom Aston Martin og Red Bull Racing for å skape to sinnsyke superbiler som både skal kunne registreres og kjøres på vanlige veier, og på bane. Det er flere kjente bilpersonligheter som har vært delaktig i design og produksjon av Valkyrie og Valkyrie AMR Pro, som blant annet Adrian Newey, Dr. Andy Palmer, Christian Horner og Simon Spoule.

Målet var å skape en bil som kunne matche en F1-bil rundt Silverstone. Da Valkyrien ble testet på Silverstone tidligere i år viste den tydelig hva den kunne levere, og knuste blant annet rundetidene til McLaren Senna, en av verdens raskeste biler. Denne banen er rett over 5 kilometer lang, har 18 svinger og rundetiden ble 22 sekunder raskere enn det Senna tidligere har satt.

Aerodynamikk og karbonfiber

For å forbedre aerodynamikken har Aston Martin droppet å ha eksterne speil på bilen, og har i stedet montert kameraer bak på bilen som vises på A-pillarene inne i bilen. De observante kan også se at det ikke finnes noe bakspeil inne i bilen, og det skyldes den naturlige grunnen at det ikke finnes noe bakvindu heller.

Ifølge Aston Martin finnes det ikke et eneste stålelement på bilen, alt er laget av karbonfiber for å holde vekten på bilen nede. I tillegg bygges selvsagt hele bilen for hånd, og det tar 2 200 timer å sette sammen hele bilen. Noe som vil si at det tar rundt 275 arbeidsdager hvis en person skulle satt sammen bilen helt alene.

Til tross for at bilen har en startpris på over 33 millioner kroner er det ikke mangel på interesse for Valkyrie, og både standard modellen og banemodellen AMR Pro er allerede utsolgt.

Interiør som hos en F1-bil

Innvendig i Aston Martin Valkyrie er det sitteplass til to. Man sitter på samme måte som i en Formel 1-bil med en tilbakelent posisjon, og har som standard en 4-punktssele med mulighet for å oppgradere til 6-punktssele. For å minimere forstyrrelser for sjåføren er alt av knapper og kontroller lagt til styret, med en liten OLED-skjerm som viser de viktigste beskjedene man trenger. For å forenkle inn- og utstigning av bilen kan man ta av rattet, akkurat som i en F1-bil.

Vi gleder oss til å vise frem begge disse superbilene på Oslo Motor Show!

Alle foto av Aston Martin Valkyrie, ikke AMR Pro, er av Øivind Skar/BilAutofil.