Tekst: Daniel Daleke – Foto: Gunnar Ljungstedt
David Gunnars tok tittelen Sveriges Snyggaste Bil – og det med en Chevrolet Corvair. Men det stopper ikke der. Allerede ved premierevisningen på Custom Motor Show dro dette byggverket hjem flere tunge titler, og som om ikke det var nok, vant den også Årets Bygg. Man kan trygt si at David og Corvairen har dominert hvor enn de har vist seg på sommerens utstillinger.
Det er ikke mange som ville valgt en Corvair som utgangspunkt for et toppbygg, men David har med sin typiske stil fremhevet og forsterket de elegante linjene på denne ofte beryktede modellen. Legg til en midtmontert og kompressormatet Audi RS6-V8 samt en utsøkt sans for detaljer, så fremstår plutselig valget som selvsagt.
David og Corvairen er langt fra ferdige med sin seiersrunde. Neste utfordring er naturligvis Skandinavias Flotteste Bil på Oslo Motor Show.
Chevrolet Corvair har riktignok fått mye kritikk for dårlig veigrep, men den er i bunn og grunn en bil med vakre linjer – spesielt i Monza-utførelse. Modellens proporsjoner er unike for en amerikansk bil, med sin korte front og nesten like lange hekk.
Med sitt forrige bygg, en Chevrolet Biscayne med en turboladet Audi RS6-V8, oppdaget David både økonomien og driftssikkerheten i Audis V8-motorer. Derfor var drivlinjen i det nye prosjektet en selvfølge, men en skruekompressor erstattet turboen denne gangen.
En Audi RS6 V8 passet perfekt på langs i bilen, og med en sidemargin på 25 millimeter fikk han akkurat plass til alt. Plassen som boksermotoren etterlot seg, ble fylt til randen med spennende detaljer som et eksosanlegg med fire lyddempere og cut-out, sportslig fjæringsoppheng, samt en sekstrinns girkasse fra Audi.
Mye av det dårlige ryktet til originalmodellen stammer fra dens dårlige vektfordeling, og med motoren plassert langt bak, ville vektfordelingen blitt enda mer utfordrende i David Gunnars’ versjon. Derfor ble bagasjerommet ofret, og for å bedre balansen ble drivstoffsystemet, vannkjøleren og kjøleren til ladeluften plassert foran.
Aston Martin-bremsecalipere og bremseskiver fra Corvette C6 Z06 sørger for at bilen stopper når den skal.
Når du går inn i kupeen, møtes du av et hav av rødt. Autometers InVision-instrumentpanel har fått selskap av en liten Can Checked-skjerm på rattstammen. Pedalene er riktignok originale, men de er bygget om for å kunne håndtere hydraulisk clutch og elektronisk gasspedal. David har bygget nesten alt på bilen selv, men interiøret er et unntak. Han lagde alle panelene før bilen ble lakkert, og deretter ble alt trukket opp av Rolands Bilsadelmakeri i Västerås.
En lekker GT-bil må selvfølgelig ha lydisolering og et godt lydanlegg. Man skal jo kunne kjøre lange distanser uten å måtte bruke hørselvern. Derfor har Corvairen fått et lydanlegg fra dBAkuten.
Detaljarbeidet er, som alltid med David Gunnars, ekstremt gjennomført. I stedet for å skjule teknologien bak paneler, skal alt være så pent utført at det kan vises frem. Ta en titt på det spektakulære bygget selv på Oslo Motor Show. Sikre billettene dine her!