Interessen rundt Formel 1 har eksplodert de siste årene, mye takket Netflix-serien “Drive to survive”. Aldri før har så mange benket seg foran TV-en og fulgt med på prestasjonene til Verstappen, Hamilton, Vettel og de andre Formel 1 sjåførene. I år kan man også for første gang se en helt ekte Formel 1 bil, med motor, som tidligere har blitt kjørt i løp.
Williams FW26 som ble kjørt i 2004 står utstilt på standen til E30Meet, B01-21.
Williams FW26
Formel 1-bilen som kommer ble kjørt av Juan Pablo Montoya og Ralf Schumacher i 2004. Denne bilen ble designet av Patrick Head, Gavin Fisher og Antonia Terzi, og var en av bilene som fikk mest oppmerksomhet denne sesongen. Bilen fikk en veldig spesiell front som ble kalt “hvalrossen”, som lot bilen få mer luftgjennomstrømning under bilen. Fisher og Terzi hadde jobbet hardt for å gi bilen spesielle aerodynamiske egenskaper, noe som gjenspeilet seg også i designet.
Bilen var meget konkurransedyktig før sesongen, men viste seg å være vanskelig å justere for hvert løp. Mange forventet at Montoya skulle være en favoritt for tittelen denne sesongen, men både Montoya og Schumacher slet med å få det beste ut av bilen. Mange har også kommentert at Montoya hadde en kjørestil som passet bedre på 1980-tallet, og at han ikke klarte å tilpasse seg de moderne bilene og kjørestilen.
Midtveis i sesongen redesignet teamet hele fronten på bilen, og gikk tilbake til en mer standard front, og det var med denne bilen at Montoya satte den raskeste runden noen gang på kvalifiseringen til det legendariske løpet Monza. Han kjørte en runde rundt banen på 1:19:525, og den offisielle rekorden under et løp ble satt av Rubens Barrichello i 2004 på 1:21:046. Forøvrig satte Lewis Hamilton ny rekord under kvalifisering på Monza i 2020 med en tid på 1:18:887. Mange mener at rekordene som ble satt på denne tiden ikke er mulig å slå med dagens biler og motorer.
FW26 har den legendariske motoren som mange Formel 1-entusiaster savner og elsket, en 3.0 V10 motor med 950hk og 19.000RPM. Motoren var en BMW P84-motor, og Williams brukte BMW-motorer fra 2000-2005.
Juan Pablo Montoya
FW26 ble i 2004 kjørt av to sjåfører som er ansett å være blant de beste i sin tid, Juan Pablo Montoya og Ralf Schumacher. Montoya startet karrieren sin som seks år gammel og kjørte go-kart i 1981. Etter dette jobbet han seg oppover og var blant annet innom Formen Renault-serien, Swift GTI Championship, Formel N, og han ble etterhvert kjent for evnen til å vinne pole position, startposisjonen, og en sesong startet han først i 80 % av løpene han kjørte.
Det å leve som sjåfør i disse seriene er en kostbar drøm og til tider hadde ikke Montoya råd til å ta bussen en gang. Da stroppet han på seg rulleskøyter for å komme seg rundt. Men da han i 1997 fikk tilbudet om å delta i Formel 3000 endret alt seg. Han avsluttet der mesterskapet med en solid andreplass og ble plukket opp av Formel 1-teamet Williams som signerte han som testsjåfør i 1998. Han fortsatte også med Formel 3000 kjøringen, og vant i 1998 mesterskapet.
1998 var ikke et godt år for Williams, da vant de hele null løp gjennom sesongen. Da ble det flere endringer, og blant annet ble Montoya flyttet over til den amerikanske serien CART. Her tok han det amerikanske motorsportmiljøet med storm og i 1991, sin første sesong, tok han mestertittelen som den yngste vinneren noensinne.
Til tross for at Williams ville hente han tilbake til Formel 1, valgte Montoya å bli i den amerikanske ligaen. Han konkurrerte også i Indianapolis 500-løpet, men fikk mye oppmerksomhet for sin agressive kjøring som gjorde at mange mente han ikke kom til å klare å vinne eller gjennomføre løp. Her motbeviste han kritikerne og tok førsteplassen på sitt første forsøk. Han var den første til å gjøre dette etter verdensmester i Formel 1, Graham Hill i 1966.
Etter dette gikk Montoya tilbake til Formel 1 og fra 2001 kjørte han igjen for Williams, sammen med Ralf Schumacher. Her viste han seg igjen å være en dyktig sjåfør og ble av mange antatt å være en utfordrer for tittelen. Spesielt i 2003, da Williams FW25 var meget sterk i starten av sesongen.
I 2006 avsluttet han sin Formel 1-karriere og endte med totalt 7 seire og 30 pallplasseringer i sin karriere.
Ralf Schumacher
Ralf Schumacher er bror til Michael Schumacher og kjørte for Williams fra 1999 til 2004. Schumacher startet også karrieren sin med go-kart og startet da han var 3 år gammel. I 1995 tok han steget opp til Formel 3 og fikk debuten i Formel 1 i 1997. Da kjørte han for Jordan-Peugeot, men grunnet dårlig bil endte den første sesongen hans på en ellevteplass. Sesongen etter ble mye bedre, og da fikk Schumacher virkelig vist frem sitt potensiale.
I 1999 gikk han til Williams og den sesongen fikk han tre pallplasseringer, før han i 2003 kjørte sin beste sesong for Williams. Her fikk han to seire og endte på en femteplass i sammendraget. Denne sesongen kjørte han sammen med Montoya som også hadde en meget god sesong og Williams vant denne sesongen
Schumacher gikk til Toyota i 2005 og avsluttet sin Formel 1-karriere etter 2007 sesongen.
Bilen kan sees på E30Meet sin stand i hall B, stand B01-21, så her er det bare å glede seg!
Se Broompraten med Atle Gulbrandsen
I tillegg til at FW26 står utstilt i hall B, bør alle som elsker F1 ta turen innom scenen i hall D, D03-32, på lørdag klokken 11:30. Der spilles det inn en live-episode av Broompraten og gjesten på scenen er F1-kommentator, og Norges fremste F1-ekspert, Atle Gulbrandsen. Gulbrandsen har kommentert F1 i mange år, og har også selv konkurrert i flere racinggrener.
Nylig ga Gulbrandsen også ut en bok hvor han forteller alt man må vite om motorsportens rivalisering, dramatikk og teknologi. Formel 1s historie er full av dramatikk og frem til nå nylig var det veldig få som visste om alt som har skjedd tidligere. Boka heter “Formel 1 – på innsiden av en verden i 350 km/t.
Så for alle som elsker Formel 1 er det bare å glede seg masse til å se FW26 og Broompraten på Oslo Motor Show!