Takk for i år! Vi sees i 2024!

Elvis Presley sin BMW 507 kommer til Oslo Motor Show!

Mens Elvis Presley tjenestegjorde i Tyskland fra 1958 til 1960 ønsket han seg en bil han kunne kjøre på motorveiene uten fartsgrenser. Bilen ble en lekker, hvit BMW 507 som han mottok utenfor Wirth-forhandleren i Frankfurt den 21. desember 1958. I utgangspunktet ønsket han seg en Porsche Spider som James Dean tidligere også eide, men denne var umulig å få tak i, og valget falt til slutt på BMW 507 med chassisnummer 70079. Bilen var tidligere eid og kjørt av racingsjåfør Hans Stuck.

Ettersom at han hadde bilen stående utenfor hjemmet sitt i Goethestrasse 14 i Bad Nauheim var det mange kvinnelige beundrere som ofte la igjen beskjeder på bilen skrevet med rød leppestift. Dette ble en liten utfordring for Presley, som etter hvert valgte å lakkere bilen rød for å lettere holde den ren og pen. 

Presley brukte bilen daglig fra hjemmet sitt og til den amerikanske hærbasen i Friedberg, og nå kan du oppleve denne bilen selv, her på Oslo Motor Show!

En sensasjonell og sensuell bil

Historien bak BMW 507 var at Max Hoffman, en bilimportør fra Østerike som blant annet fikk Porsche til lage 356 Speedster og Mercedes-Benz til å lage 190SL og 300SL, så et marked for en liten roadster og fikk BMW til å starte jobben med å designe en roadster som kunne passe inn i det markedet. Planen var at prisen skulle ligge rundt 5 000 dollar, lavere enn de andre konkurrentene, men denne planen gikk i vasken.

Etter litt frem og tilbake kom BMW med et designforslag og visste dette til Hoffman. Dette designet var han ikke interessert i, og krevde at BMW skulle hyre inn Albrect Graf von Goertz til designjobben.

Resultatet ble en sensasjonell bil som med sine elegante linjer og utseende var like sensuell som sensasjonell. Von Goertz sitt design har av mange blitt sett på som noe av det beste bildesign verden har sett. Den ble først fremvist på Waldorf Astoria i New York sommeren 1955 før den året etter ble satt i produksjon.

Skyhøy pris og en fiasko

Prisen var egentlig planlagt å ligge rundt 5 000 dollar, men dette klarte de ikke å holde seg til. Når bilen ble lansert hadde prisen gått opp til 10 500 dollar, mer enn dobbelt så mye som de først planla.

Det ble derfor kun produsert 35 eksemplarer av den første utgaven, før de lanserte en Serie II. Men BMW 507 ble dessverre en fiasko og i løpet av de fire årene den ble produsert, solgte de kun 252 eksemplarer, blant annet den ene til Elvis Presley. Denne bilen ble faktisk en så stor fiasko for BMW at de tapte penger på hver eneste bil som ble produsert, og det var nesten så det tok knekken på BMW.

3,2 liter og 150 hestekrefter

BMW 507 ble levert med en motor på 3,2 liter og 150 hestekrefter. Den var 4,38 meter lang og gjorde 0-100 km/t på 11,2 sekunder med en toppfart på rett over 200 km/t. Dette var ikke den raskeste bilen man kunne ha på den tiden, men motoren hadde en deilig lyd og kjøreegenskapene var gode. Man kan nok trygt anta at Presley storkoste seg når han kjørte til og fra jobb i denne lekre bilen.

En lang reise

Etter at Presley kom tilbake til USA i 1960 ble bilen med på lasset, men etter det har det vært få spor av hvor bilen har oppholdt seg. Etter mange år fant journalist Jackie Jouret ut at bilen befant seg i et gresskarlager i Half Moon Bay nær San Francisco. Før det hadde den hatt flere eiere som hadde bygd den om og blant annet satt inn en kraftigere motor fra GM.

I Half Moon Bay var den eid av Jack Castor, en bilentusiast og racingentusiast som visste at dette var BMWen Hans Stuck tidligere hadde kjørt løp med. Castor brukte bilen i noen år, men den ble senere satt til lagring i påvente av restaurering. Castor hadde selv kjøpt bilen i 1968.

Da Jouret kom i kontakt med Castor fant hun fort ut at dette var bilen som Presley tidligere var eier av. Hun tok deretter kontakt med BMW Classic Group som inspiserte bilen i 2009. BMW kjøpte bilen i 2014 og den ble sendt tilbake til Tyskland. Da var den var i en ganske dårlig stand, og det var lite å spore av den elegante BMWen som Presley hadde cruiset rundt i på slutten av 1950-tallet.

2 år med restaurering

BMW Classic Group satte i gang med restaureringen og fant blant annet ut at bilen hadde totalt 8 lag med forskjellige farger. Den originale motoren, girboksen og bakakslene var ikke å finne, og måtte bygges opp på nytt. Motoren ble bygd opp med originale deler og igjen var det en 3,2 liter med 150 hestekrefter i bilen.

Interiøret var i en forferdelig stand og orginalsetene var ikke å redde. For at dette skulle bli så autentisk som mulig måtte de bygge setene helt på nytt fra bunnen av, på den gamle, tradisjonelle måten. Til slutt ble bilen lakkert i den hvitfargen den hadde da Elvis selv kjøpte bilen i 1958.

Med en prislapp på bil og restaurering på rundt 180 millioner kroner, er dette en av de mest verdifulle bilene i samlingen til BMW nå i dag.

Skaper et show

Denne bilen vil bli stilt ut i B-hallen og her vil det være mulig å både oppleve bilen, lese hele historien og restaureringen, samt oppleve et helt eget show. Kjell Elvis kommer og holder konsert på lørdag, og kjendiskokk og Elvis-fan Lise Finckenhagen er til stede hele helgen.

Vi gleder oss til å vise frem denne fantastiske bilen til alle som kommer til Oslo Motor Show!