Åpningstider Fre 10.00 – 19.00 | Lør 10.00 – 19.00 | Søn 10.00 – 17.00

Fra seier i Brasil til Lillestrøm: Häkkinen sin McLaren MP4/14

I 1999 raste Mika Häkkinen mot sin andre VM-tittel i en av de mest teknologisk avanserte bilene Formel 1 hadde sett. Nå kan du oppleve akkurat denne McLaren MP4/14 – bilen Häkkinen selv kjørte til seier i Brasil og på vei mot verdensmesterskapet – på Oslo Motor Show.

Teknologi i førersetet

MP4/14 ble utviklet under ledelse av designguru Adrian Newey, og regnes som en av de mest aerodynamisk sofistikerte bilene i feltet på den tiden. Den sølvgrå bilen med West-reklame bar et rent og elegant design, men under overflaten skjulte den banebrytende løsninger som ga McLaren en avgjørende fordel på kvalifisering. Hele 11 pole positions ble sikret gjennom sesongen, et tydelig tegn på bilens fartspotensial.

Hjertet i bilen var Mercedes-Benz sitt naturlig aspirerte FO 110H V10-motor. Med 3 liters slagvolum leverte den rundt 785 hestekrefter – sannsynligvis den kraftigste motoren i feltet på den tiden. I kombinasjon med lav vekt (600 kilo), sekvensiell girkasse og karbonbremser, var MP4/14 ikke bare lynrask, men også et presist verktøy i hendene på en fører som Häkkinen.

«The Flying Finn»

Mika Häkkinen hadde allerede sikret sitt første verdensmesterskap i 1998, men 1999 ble året som for alvor sementerte ham som en av tidens største. Kald, rolig og alltid med en tilsynelatende uanstrengt kjørestil, klarte han å kombinere aggressivitet med nøyaktighet. Häkkinen vant fem løp i 1999, inkludert det ikoniske løpet i Brasil, og viste gang på gang at han kunne håndtere presset når det virkelig gjaldt.

I kontrast til hans evige rival Michael Schumacher, som mange ganger stjal overskriftene med dramatikk og kontroverser, fremsto Häkkinen som en stille mester. Fans verden over kalte ham «The Flying Finn» – en tittel han levde opp til hver gang han satt seg i McLaren.

99-sesongen: Drama og triumf

1999-sesongen ble alt annet enn enkel for McLaren. Selv om MP4/14 var feltets raskeste bil, var påliteligheten en utfordring. Samtidig ble konkurransen skjerpet da Ferrari og Jordan stadig presset på. Etter at Michael Schumacher skadet seg stygt på Silverstone midt i sesongen, ble Ferrari i større grad avhengig av Eddie Irvine, noe som åpnet døren for Häkkinen.

Til tross for noen feilskjær og mekaniske problemer, klarte finnen å holde hodet kaldt. I det avgjørende løpet i Japan sikret han seieren – og med det sitt andre strake verdensmesterskap. MP4/14 hadde levert, og Häkkinen hadde skrevet seg inn i historiebøkene.

Fra Loh Collection til Oslo Motor Show

At vi kan oppleve denne ikoniske bilen på nært hold, er takket være Loh Collection. Denne imponerende samlingen av historiske biler har gjort det mulig å bringe noen av motorsportens største legender til publikum her hjemme. Vi er dypt takknemlige for samarbeidet, som gjør at bilentusiaster i Norge får anledning til å se enda en ekte verdensmesterbil i all sin prakt.

Powered by Enthusiasts!