Årets klassikerutstilling vil igjen være full av klassiske biler man kjenner igjen fra gamle dager. I år vil denne utstillingen ligge i Hall A, og et av høydepunktene her er en helt spesiell BMW. Dette er BMW 2800 GTS Coupé, også kjent som BMW Frua.
Pietro Frua var en av de ledende bildesignerne i Italia på 1950-, og 60-tallet. Han designet og bygde om biler i håp om at de store merkene skulle oppdage dem, og signere kontrakt. BMW Frua ble først vist frem høsten 1969 på en bilutstilling i Frankfurt, men det var ingen fra BMW som ble overbevist nok til å sette denne bilen i produksjon så det finnes kun 1 BMW 2800 GTS Coupé i hele verden. Den kan du i år se på Oslo Motor Show.
Bygget om en annen klassiker
BMW 2800 GTS Coupé startet som en 2800 CS, en også sjelden og eksklusiv bil i dagens marked. Frua tok denne med seg til fabrikken sin og startet jobben med å skape en rå bil med «The Frua Line» og et hissigere uttrykk. Frua skråstilte fronten, men beholdt mye av det tradisjonelle BMW-uttrykket, nettopp fordi han ønsket at dette skulle bli en modell BMW skulle signere kontrakt på og sette i produksjon.
Etter mange år som bildesigner for blant annet Maserati hadde Frua skapt en linje han ble godt kjent for over hele verden. «The Frua Line» var synonymt med en mann med god smak og handlet om at han ønsket å ha en ren, ubrutt taklinje, noe man også ser på BMW 2800 GTS Coupé.
Reiste rundt med bilen i Europa
Pietro Frua var en dedikert bildesigner og bygger, og fulgte blant annet alle bilene sine fra start til slutt. Han ville at alle små og store detaljer skulle være helt riktige. I tillegg kjørte han ofte bilene selv til motorshow rundt om i Europa for å vise frem det han hadde designet. BMW 2800 GTS Coupé stilte han først ut på Frankfurt-utstillingen i september 1969, og etter det var den innom Paris, Genève og avsluttet utstillingskarrieren sin i Barcelona våren 1970.
BMW hadde fått med seg denne bilen på utstillingene, men dessverre for Frua signerte de ikke noen kontrakt for å sette den i produksjon. En av utfordringene var at disse bilene var bygget for hånd, og det kunne ofte være vanskelig for fabrikkene å sette de i produksjon. Det finnes derfor kun 1 modell av BMW 2800 GTS Coupé i verden.
Etter europaturneen levde den et år i Spania, og har senere vært gjennom flere eierskifter før BMW Classic kjøpte bilen i 2000. De startet først restaureringen av bilen i 2017.
Utfordrende restaurering
Det var flere ting som ble en utfordring for BMW Classic med restaureringen av bilen, blant annet måtte de få den tilbake til den klassiske, gjenkjennelige grønnfargen. Bilen hadde over mange år blitt både bygget om og lakkert rød. Teamet til BMW klarte å finne en liten flekk av grønnfargen på innsiden av bensinlokket og klarte med det å få bilen tilbake til den grønnfargen Pietro Frua opprinnelig hadde lakkert bilen i. De startet med restaurering av bilen i 2017 og i 2019 var bilen tilbake til sin opprinnelige stand.
Ledende bildesigner
Karrieren til Pietro Frua startet med at han i 1944 kjøpte en nedbombet fabrikk, ansatte 15 arbeidere og bygde opp fabrikken slik at han kunne designe og bygge sine egendesignede biler. Den første kjente bilen han designet var en 1946 Fiat 1100 A Sport Barchetta, og en av de første kjente bilmerkene han jobbet for var Maserati. For Maserati designet han deres nye 2 liter, 6 sylinder sportsbil, A6G.
Fra 1950 til 1957 bygget og designet han 19 kabrioleter (spider) og 7 kupéer (Coupé) i tre forskjellige design serier. I 1957 solgte han firmaet sitt til Carrozzeria Ghia og han ble ansatt som Head of Ghia Design. Her var han blant annet ansvarlig for den suksessrike Renault Floride, men ble etter hvert dyttet litt i skyggen og fikk en ung læring, Pelle Petterson. Sammen skapte de den første Volvo P1800. Han sluttet i Ghia og startet igjen sitt eget designfirma og jobbet for seg selv etter dette.
I 1963 fikk han oppdraget med å tegne produksjonsmodeller for Glas, det som da var den minste bilprodusenten i Tyskland. Igjen fortsatte han å designe biler med den kjente «Frua Line». Disse modellene han designet for Glas var i direkte konkurranse med BMW sine egne modeller, og det endte med at BMW kjøpte opp Glas i 1966.
Etter at BMW kjøpte opp Glas gikk Frua tilbake til å designe biler med sin kjente stil i et håp om at BMW og andre merker skulle ta inn designene. Han designet også noen modeller av Chevrolet Camaro og Dodge Challenger i håp om at merkene skulle kaste seg over prototypene han hadde bygget, men det var ingen av disse som ble en produksjonsmodell.
Vi gleder oss til å se deg på Oslo Motor Show!