Når dørene åpner til Oslo Motor Show 2025, ruller Nazca C2 Spider inn som et av høydepunktene. Denne sjeldne, åpne versjonen av Nazca C2 er ikke bare en rå konseptbil — det er et stykke bilkunst som endelig kan beundres på nært hold. Spider-modellen gjør ikke bare bilen visuelt unikt; den demonstrerer også visjonen og teknikkene hos Giorgetto og Fabrizio Giugiaro i all sin ære.
Nazca C2 Spider: teknikk, phenomener og ytelse
Nazca C2 Spider dukket først opp i Monaco i 1993, og var en sensasjon fra første øyeblikk. Det som skilte Spider-versjonen fra coupé-utgavene var ikke bare det åpne taket — hele bakenden ble redesignet: bakruten og sidevinduene ble fjernet, og nødvendig glass montert som utskiftbare paneler som kunne oppbevares i bilen. Dette ga ikke bare visuell dramatikk, men styrket også bilens karakter som et ekte konsept- og showstykke.
Interiøret beholdt mye av den elegante, men funksjonelle, stilen fra coupéene. Setene var racing-bøttestoler i karbonfiber med skinn, dashbord og dørpaneler hadde lekre detaljer fra BMW-verdenen — instrumentering med store analoge runde urskiver for turtall, hastighet, temperatur med mer, omgitt av mindre kontroller for klimaanlegg og ventilasjon.
C2 Spider ble også foreviget som en bil man kunne kjøre i Need for Speed III: Hot Pursuit.
Spider-versjonen av Nazca C2 har blitt finjustert i forhold til den originale coupé-varianten:
- Motor: En BMW V12 med 5,66 liters slagvolum hentet fra BMW 850CSi, med ca. 380 hk ved 5300 o/min.
- Girkasse: Seks-trinns manuell, for bedre kontroll og for å håndtere den økte effekten og endret vektfordeling.
- Vekt: Spider-versjonen er noe tyngre enn coupé-varianten, med en tillegg på ca. 41 kg, som gir en totalvekt på ca. 1 041 kg. Til tross for dette er akselerasjonen opprettholdt på ca. 4,1 sekunder 0-100 km/t.
- Dimensjoner og aerodynamikk: Lengde ca. 4 395 mm, bredde ca. 2 085 mm, høyde ca. 1 105 mm, akselavstand 2 600 mm. Luftmotstandskoeffisient (Cd) ligger rundt 0,26 — imponerende for en åpen bil med slike linjer.
- Toppfart: ~ 297–298 km/t for Spider-versjonen under optimale forhold.

Giugiaro: Far og sønn — Dynastiet bak designikonene
Alle som er interessert i biler kjenner til biler som er designet av Giorgetto og Fabrizio Giugiaro, men vet kanskje ikke hvem dem er. Far Giorgetto ble kåret til “Århundrets designer” i 1999 og har designet biler som Volkswagen Golf, Lotus Esprit, Delorean DMC 12, Saab 9000, Bugatti EB112, BMW M1 og har også designet kameraer for Nikon, klokker for Seiko, noen lastebiler og motorsykler for Suzuki, Agusta og Ducati. Dette er en legende i bilverden, og vi skal hedre han og hans bildesign nå på Oslo Motor Show.
Giorgetto Giugiaro: «Århundrets designer»
- Født 7. august 1938 i Garessio, Italia. Særlig kunstnerisk bakgrunn i familien — bestefaren Luigi malte kirkelige fresker, og faren Mario arbeidet med dekorativ kunst.
- Utdannet innen teknisk tegning i Torino. Hans tidlige jobb var hos Fiat, der han ble oppdaget av ledelsen. Deretter jobbet han hos Bertone og så hos Ghia før han grunnla Italdesign-Giugiaro i 1968 sammen med Aldo Mantovani.
- Han har designet over 200 masseproduserte biler, samt en rekke konsepter som har satt varige spor. I 1999 ble han kåret til «Car Designer of the Century» av en internasjonal jury.

Fabrizio Giugiaro: arv, fornyelse og eksperiment
Hans sønn Fabrizio har fulgt i fotsporene til sin far og er i dag en anerkjent og respektert bildesigner. Han kom inn i Italdesign tidlig på 90-tallet og har jobbet med sin far siden den gang. Nazca ble hans første ordentlige svenneprøve, og man kan trygt si at han bestod med glans. Han har designet blant annet Lamborghini Gallardo, Maserati MC12, flere modeller av VW Golf, Bentley Bentayga og en haug av konseptbiler i tillegg. En av hans konseptbiler kommer til å stå stilt ut sammen med Nazca C2 Spider her på Oslo Motor Show, og den må dere også få med dere!
- Sønnen Fabrizio ble mer og mer involvert i Italdesign fra tidlig 90-tall. I 1991 ble han ansvarlig for forskningsbilene (research cars) hos Italdesign.
- Fabrizio tok over stil- og prototypeavdelingen, og ledet designprosjekter med sterke referanser til racing, eksperimentell form og innovative materialer. Nazca-prosjektet er kanskje hans mest kjente prosjekt hvor han i praksis tok farsarven og drev den videre med ny energi og tidlig 90-talls teknikk.
Ikoniske design av Giugiaro-dynastiet
Her er noen av de modellene familien Giugiaro / Italdesign har vært ansvarlige for:
- Volkswagen Golf Mk1 (1974) – en av de mest solgte og ikoniske hatchene.
- Fiat Panda, Fiat Uno, Lancia Delta, Lancia Thema, Audi 80, Scirocco osv. — biler som preget både designtrender og massemarked.
- Maserati Ghibli og Merak – sport og luksus med elegant linjeføring.
- DeLorean DMC-12 – futuristisk design, stålfold og ikonisk status.
Stor stand dedikert til Giugiaro-navnet – GFG Style

På Oslo Motor Show 2025 vil Nazca C2 Spider stå i rampelyset. Vi dedikerer en stor stand til Giugiaro-arven, hvor Nazca Spider er hovedattraksjonen sammen med en annen konseptbil fra GFG Style som annonseres snart.
Denne utstillingen vil ikke bare vise bilen som objekt – den vil fortelle historien: om unge Fabrizio som tar skisse til karbonfilm, om Giorgetto som skaper formene som forandrer bilverdenen, og hvordan Nazca C2 Spider ble designet som et kompromissløst prosjekt midt i en tid med racinginspirert eksperimentering og konseptdrømmer.
For alle som elsker biler og design, er dette én av de aller største sjansene til å se et konsept som aldri ble produksjon – men som har inspirert generasjoner. En sjanse til å oppleve biler designet av Giorgetto og Fabrizio Giugiaro som har påvirket oss i mange, mange år.