På Oslo Motorshow vil det bli lansering av en unik Norskbygd Porsche 962 kopi. Bilen er søkt godkjent som amatørbygd bil. Noe som betyr at du neste sommer vil kunne møte bilen på gata.
Eier og primus motor for bygget er Vidar Frogner, som sammen med bidragsytere og leverandører så langt lagt ned over 6000 timer i bygget. Det gjenstår fortsatt en del detaljer før bygget er klart, og bilen blir ferdigstilt i løpet av vinteren 2023/2024. Bilen vil bli dekorert med ROTHMANS LIVERY før neste sommer
Basis for prosjektet er ett originalt Porsche Kremer karosseri, og original front blir vist på stand. Karosseriet er brukt som grunnlag for nytt karosseri som er laget i 100 % karbon. Under karosseriet finner dere ett SEMI MONOCOQUE chassis.
Mål med prosjektet er å lage en autentisk utgave av Porsche 962 utseendemessig, som kan kjøres på gata, med moderne løsninger på drivverk, bremser, hjuloppheng, motorstyring, logging og ikke mist sikkerhet. Motor er hentet fra nyere Porsche 964, utstyrt med 2 stk. restriktor turboer, liggende vifte, håndbankede innsug etc.
Motorstyring og Power Box er levert av EFI. Logging, ledningsnett etc. er laget & levert av SITUNE. Sekvensiell girkasse er produsert på mål av HOLLINGER. Giring gjøres med padler på rattet. Hjuloppheng består av dobble bærearmer, CNC freste vippearmer etc. Kallipere, skiver og hubber er hentet fra Porsche Carrera GT. Felger er hentet fra Porsche Carrera GT
Porsche 956 / 962 er en av Porsche mestvinnende racing biler med ett utall av seier i langløp i perioden 1982 til 1994.
Porsche 956 / 962 var i sin tid raskere en F1 biler, og satt i 1983 en legendarisk rekord på Nürburgring som skulle bli stående i 35 år.
Porsche 956 / 962 var den første bilen laget med gjennomtenkt AERO. Les mer om aerodynamikken her.